Hvordan skal skibsfartens udledningskrav håndhæves?

Hvordan skal skibsfartens udledningskrav håndhæves?

Tirsdag d. 5. november inviterer Luftvisionens parter til minikonference om håndhævelse af skibsfartens udledningskrav. Arrangementet foregår hos Danske Rederier, og deltagelse er gratis. Se mere om tilmelding og program her.

Om få måneder træder IMO’s nye svovlregler i kraft. Det vil sige, at fra 1. januar 2020 må brændstof højst indeholde 0,5 procent svovl mod de 3,5 procent, som grænsen ligger på i dag. Dertil kommer SECA-zoner, der sætter yderligere krav til skibes svovludledning og NECA-zoner, hvor nye skibe skal reducere deres NOx udledning betydeligt.

Reglerne understøtter skibsfartens grønne omstilling, men de er potentielt udfordrende for konkurrencevilkårene i branchen. Håndhævelse af reglerne er derfor essentielt for at sikre, at alle i branchen opererer under de samme vilkår.

I regi af Luftvisionen arrangerer vi en minikonference, der skal sætte fokus på håndhævelse i både nationalt og internationalt farvand. Dagen vil både byde på faglige indlæg med rum til at diskutere samt korte præsentationer af nogle af de teknologier og virksomheder, der kan være en del af løsningen. Her vil man både kunne høre om droner, satellitter, sensorer og meget mere.

Emnet er højaktuelt, og vi håber at se rigtig mange deltagere til en dag, hvor vi samler både myndigheder, skibsrederier, teknologiproducenter og alle andre, der har interesse, og som kan bidrage.

Se mere om program og tilmelding her: Programhaandhaevelse051119

Oplysninger